”Forebyg at du bliver udbrændt, når du brænder”

– kursusforløb 2½ time om ugen over 8 uger.

Kurset kan afholdes på den enkelte arbejdsplads eller medarbejdere kan deltage på et Åbent Kursus i Mentalt Sundhedscenter.

Mange af os lever et liv med mange ydre forandringer i vores privat- og arbejdsliv. Travlhed kan føre til stress, som går ud over arbejdsglæde, samarbejde og effektivitet på arbejdspladsen. Uden for arbejdstiden går manglende trivsel ud over relationen til familie og venner samt medfører en øget risiko for sygdom.

Der er evidens for, at MBSR virker

Forskning viser, at MBSR forebygger stress og fremmer trivsel. Når vi har kontakt med egen indre ro og stabilitet, får vi redskaber, der hjælper os til at forebygge udbrændthed, angst, stress og depression.

Gennem praktiske mindfulness-øvelser træner vi sammen evnen til bevidst nærvær, evnen til at blive opmærksomhed på negative tankemønstre og evnen til at flytte opmærksomheden væk fra disse tankeprocesser. Der arbejdes med kropsbevidsthed i forhold til egne grænser og behov, samt at bruge åndedrættet til at regulere sit nervesystem og arousalniveau.

Øvelserne kan bruges som en god start på dagen, energizers i løbet af arbejdsdagen eller til at koble af efter endt arbejdsdag. Kurset er også relevant for sygemeldte.

Det forventes at du gennem kursusforløbet træner Mindfulness-øvelser daglig hjemme.

Se mere på http://mindfulness.au.dk/

Næste åbne kursus i Mentalt Sundhedscenter

Kursusstart: Kontakt os for at høre nærmere omkring næste dato for kurset

Sted: Mentalt Sundhedscenter, Hostrupsgade 15 B, 8600 Silkeborg

I MBSR træner vi praktiske mindfulness-øvelser. Vi vil over 8 uger lære omkring følgende temaer:

Uge 1 – De 7 grundprincipper i Mindfulness (Mindfulness i hverdagen)

Uge 2 – Opmærksomhed og perception (Bodyscan og åndedræt)

Uge 3 – Nuet, glæden og kraften ved tilstedeværelsen (gode oplevelser)

Uge 4 – At sidde fast, stress, sæt tempoet ned (dårlige oplevelser)

Uge 5 – Tanker (meditation og yoga – evnen til at genfinde ro og balance)

Uge 6 – Mindful Kommunikation (den svære kommunikation)

Uge 7 – Forandring (formel og uformel praksis)

Uge 8 – Træning fremover (mønstre og modsatrettede kræfter)